هتل آپارتمان اطلس قزوین

کاخ چهلستون قزوین یا کاخ کلاه فرهنگی

کاخ چهلستون قزوین یا کاخ کلاه فرهنگی

کاخ چهلستون قزوین مشهور به کاخ کلاه فرنگی، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری قزوین می باشد که سالانه میزبان گردشگران ایرانی و خارجی از سراسر جهان پذیرا می باشد.این بتا استان قزوین ، شهر قزوین قرار دارد

که تنها کوشک باقی‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی شاه تهماسب است، این کاخ در در مرکز شهر قزوین و در میدان آزادی یا سبزه میدان قرار دارد و با توجه به قدیمی بودن این مکان خیابان های آن سنگفرش شده است و امکان عبور با ماشین و یا وسایل نقلیه در آن وجود ندارد،این مکان در دورهٔ صفویان و زمانی که قزوین پایتخت بود به کلاه فرنگی نیز مشهور بوده است.

این مقاله توسط تیم تولید محتوا هتل آپارتمان اطلس نگارش و تهیه شده است و تمامی عکس های استفاده شده در این مقاله به صورت اختصاصی می باشد.

کاخ چهلستون قزوین

 

تاریخچه کاخ چهلستون قزوین

کاخ چهل ستون یکی از زیباترین و ارزشمندترین بناهای تاریخی شهر قزوین است که قدمت آن به دوره صفویه باز می گردد . شاه تهماسب صفوی در سال ۹۵۱ هجری قمری به‌دلیل حملات ترکان عثمانی تصمیم گرفت که پایتخت را از شهر تبریز به شهر قزوین منتقل کند. او به بنایی در خور پادشاه ایران زمین نیاز داشت و از همین رو، زمین‌های زنگی آباد را از میرزا شرف جهان، از بزرگان شهر قزوین، خریداری کرد.

شاه تهماسب به معماران برگزیده کشور دستور داد تا باغی به‌شکل مربع در آن بسازند و در میان آن عمارت‌های عالی، تالار، ایوان‌ها و حوض‌های زیبا بنا کنند.

کاخ چهلستون قزوین

موقعیت مکانی کاخ چهلستون قزوین یا کاخ کلاه فرهنگی

عمارت چهلستون قزوین در میدان آزادی (سبزه میدان) شهر قزوین و در باغی به نام باغ سعادت قرار دارد.

کاخ چهلستون در مرکز شهر قزوین در خیابان سبزه میدان (میدان آزادی) قرار دارد از اطراف میتوان به بازار بزرگ قزوین ، خیابان سپه اولین خیابان قزوین اشاره کرد

کاخ چهلستون قزوین

معماری کاخ چهلستون قزوین یا کاخ کلاه فرهنگی

عمارت چهلستون یک ساختمان هشت گوش است که در دو طبقه به مساحت تقریبی ۵۰۰ مترمربع بنا شده‌است.

رواقی با ستون‌های آجری و قوس‌های نیم‌دایره‌ای بنا را دربرگرفته و بر بالای آن ایوانی با ستون‌های چوبی استوار گردیده‌است.

نقشهٔ بنا دارای طرحی با محورهای صلیبی و برون‌گرا و سقف طبقهٔ همکف پوشیده از مقرنس با طرح‌های بدیع و سقف طبقهٔ فوقانی خنچه‌پوش است.

کاخ چهلستون قزوین

تغییر به موزه خوشنوسی کاج چهلستون قزوین

در سال ۱۳۳۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، در سال ۱۳۸۳ به موزه خوشنویسی قزوین تبدیل شد و امروزه به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی قزوین به شمار می‌رود.

امروزه به موزه خوشنویسی تبدیل شده و آثار برخی از خوشنویسان معروف ایرانی مانند میرعماد قزوینی، درویش عبدالمجید، محمد حسین عماد کتاب را در خود جای داده است. کاخ چهلستون در سال ۱۳۳۴ به شماره ۳۸۹ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید.

اگر به شهر قزوین سفر کردید حتما از کاخ چهلستون قزوین دیدن کنید

کاخ چهلستون قزوین

تخفیف ویژه رزرو آنلاین

به مناسبت راه اندازی سایت رزرو آنلاین هتل آپارتمان اطلس قزوین ، به مدت محدود رزرو واحد خود را با تخفیف ویژه انجام دهید